Nieuws

Beregoede prestaties tijdens de Berenloop 2017

12 november 2017 door Paula Vrolijk - de Vries
www.avcastricum.nl
Paula Vrolijk was 20 jaar geleden voor het laatst op Terschelling. Vorig weekend ging zij terug, met een goede reden: meedoen aan een halve marathon. Paula beschrijft in het verslag hieronder haar deelname aan de Berenloop op Terschelling.

Al in april hadden we startbewijzen bemachtigd voor deze populaire loop. Annette IJzer en Toby Schulte hadden voor ons een gezellige stacaravan geregeld op camping Cnossen, op fietsafstand van de start en finish. En natuurlijk op tijd de tickets voor de veerboot geboekt.

Op vrijdagochtend hadden we bij de boot in Harlingen afgesproken. Daar zaten Annette, Toby en hun zoon Sepp al op ons te wachten, William Hoedjes was met hen mee gereden. In drie kwartier waren we met de snelboot aan de overkant. Daar gingen we met de fiets naar onze accommodatie. Gelukkig was het droog dus we konden nog even van het wad genieten.

Vrijwel alle eilanders zijn betrokken bij de Berenloop, als vrijwilliger, als hardloper en anders staan ze enthousiast langs het parcours. De sfeer op het eiland is dan ook heel vrolijk; de Brandaris is versierd met vlaggetjes, tuinen en huizen zijn voorzien van ballonnen, vlaggen en/of beren, de politie rijdt rond met een grote teddybeer op de auto. Personeel in winkels loopt met feesthoedjes op en de restaurantjes hebben pasta op het menu staan. Op de terrasjes zit het vol met hardlopers en het bier vloeit vanaf zaterdagmiddag rijkelijk. De vele fietsverhuurders halen fietsen van andere Waddeneilanden om aan de grote vraag te voldoen.

Kleintje Berenloop
Op zaterdag konden we Sepp aanmoedigen die voor het eerst een 5 km liep (foto rechts). Hij werd heel knap 7e bij de heren-senioren, terwijl hij nog maar 10 jaar oud is! Hij liep een tempo van 4.12 per km, een beregoede prestatie!

Tegelijkertijd liep zijn moeder Annette (foto links) de 10 km, vanaf onze camping konden we haar aanmoedigen. Ze kwam vrolijk voorbij en eindigde in een tijd van 1.00.38. Een mooie tijd, want het parcours was zeer heuvelachtig.

De lopers en loopsters die na haar voorbij kwamen hadden ook aanmoedigingen nodig, dus ik heb nog een half uur staan applaudisseren. Een van de andere campinggasten kwam me een warme kop thee aanbieden, omdat hij het zo lief vond dat ik in de kou de lopers bleef aanmoedigen tot de laatste loper voorbij was.

Na de lunch hebben we gezellig nog even geshopt in West-Terschelling, in de Dorpsstraat kwamen we heel wat bekenden tegen. Daarna koffie drinken bij ‘de Walvis’, waar je een geweldig uitzicht hebt op het wad en de zee.

Kidsrun
Sepp deed op zondag ook nog mee aan de Kidsrun van 1200 meter; met stijve kuiten (van de 5 km de dag ervoor) twee rondjes rondom de Brandaris. Hij werd heel knap derde in de categorie 9-12 jaar, en mocht zijn beker in ontvangst nemen op het podium bij de met vlaggetjes versierde vuurtoren.

Berenloop Halve Marathon

Zondag om 12.00 uur was de start van de Halve marathon. Het hele centrum van West-Terschelling stond vol met hardlopers. Ondanks dat er 4.000 lopers aan de start stonden, kwamen we de andere AVC´ers weer tegen: William Hoedjes, plus zijn loopmaatje Martijn Bakker, Jeroen Kuipers en Toby Schulte, Marjon Lindeboom, allemaal trainend in de groep bij Ari Smit. Ook Kees Vrolijk was van de partij. Nog even snel op de foto en toen het startvak in.

Bij de start stonden veel eilanders om ons aan te moedigen, heel leuk dat Karen Faber die vlak na ons zou starten op de hele marathon, ook ons stond toe te juichen. De route was prachtig, eerst over de Hoofdweg over het eiland, richting Midsland, daar onder muzikale begeleiding richting de duinen. Vervolgens moesten we het duin op lopen en circa 3 km over een prachtig breed strand. En via een mooie bosroute terug naar West- Terschelling. Helaas struikelde ik over een steentje op een schelpenpad, waardoor ik even verdwaasd op de grond lag, maar ik werd door twee aardige lopers omhoog geholpen en kon daarna mijn route vervolgen naar de finish, daar werden mijn schaafwonden verzorgd en kon ik terug naar de camping fietsen. In onze gezellige caravan hadden we een kleine afterparty met andere AVC lopers en hun gezinnen. Ondertussen keken we naar de tv, want we wilden de prestatie van Michel Butter in New York ook volgen. Daarna op de fiets naar de veerbootterminal, daar was de prijsuitreiking bezig van de halve en hele marathon. De winnaars werden toegejuicht en met een gezellig optreden van een muziekgroepje gingen we de boot op.

Op de foto’s van links naar rechts: Kees Vrolijk, Toby Schulte, Marjon Lindeboom

Twee pechvogels
Trainer Jean Brakenhoff deed ook mee aan de halve marathon, samen met zijn dochter. Helaas bleek Jean na 10 km kramp te hebben gekregen, hij heeft nog een kilometer geprobeerd om de halve marathon uit te lopen, maar moest helaas opgeven na 11 km. Hij werd met een een landrover van de organisatie naar de finish gebracht. Hij gaf aan dat hij wel genoten heeft van dit dagje Terschelling.

Anton Visser moest de Berenloop helaas missen. Hij ging met openbaar vervoer naar Alkmaar, maar doordat het vervangende busvervoer naar Alkmaar te lang op zich liet wachten kon hij zijn aansluitende bus en daarmee de boot in Harlingen niet meer halen.

De derde marathon van Karen Faber
Nadat Karen Faber eerder twee keer aan de Jungfraumarathon had meegedaan, was het nu tijd voor een nieuwe uitdaging: De Berenloopmarathon. Waar ze voorheen als marathontraining urenlang door de duinen hardliep, koos ze dit keer voor de Sportrustenmethode waarbij je maximale duurloop 14 km is. Karen is heel tevreden over haar eerste marathon in Nederland. Ze is gefinisht in 4.42 uur: ¨Het was zwaar, maar ook gaaf! Met een korte, maar koude hagelbui werd het ook ruig en daar hou ik van. Flink harde tegenwind op het strand en echt zere benen het laatste stuk op de Longway. Het was ook spannend, want ik ontdekte een dag van tevoren dat er naast de limiet van 5 uur ook bij km 33, wanneer je bij Midsland aan zee het strand op gaat, een limiet was gesteld op 3.40 uur.
Maar ik ben nu goed aan het herstellen. Ik kom binnenkort weer trainen bij AVC. Ik heb na twee mislukte pogingen in 2015 en 2016, waarbij ik 5 weken voor de datum geblesseerd raakte, nu dus de Berenloopmarathon kunnen doen met de 14K methode. Wat is er leuk aan die methode; je blijft heel, en de trainingen zijn vol te houden omdat ze niet te lang duren. Nadeel; je bent erg strak bezig met hartslagmeter en aantal km. Niet meer dat vrije van dwalen door de duinen en urenlang wegblijven¨.

Uitslagen:

Kidsrun, 1200 meter
Sepp Schulte, 3e plaats in categorie 9-12 jaar.

Kleintje Berenloop, 5 km

Kees Vrolijk; 1:33.37
Paula Vrolijk-de Vries 2:09.40

Berenloop, marathon
Karen Faber 4:42.41  (foto rechts)

Dit artikel is geschreven en geplaatst door Paula Vrolijk, 10 november 2017.

www.avcastricum.nl
Op donderdag 18 april 2024 vindt om 20.00 uur de Algemene ledenvergadering plaats. Het bestuur nodigt alle leden, trainers, ouders van… Meer >

Een aantal leden van onze vereniging doet mee aan de Triatlon Castricum. Wellicht zijn er ook leden die het leuk vinden om te gaan… Meer >

Gevonden voorwerpen

16 maart 2024
De gevonden voorwerpen-bak in het clubhuis was weer overvol. Alle kleding en schoenen staan de komende twee weken uitgestald. Mis je… Meer >

www.avcastricum.nl
Op zaterdagochtend willen we graag de bar van het Clubhuis openen (tussen 9.00 en 12.00 uur), zodat atleten en ouders van jeugdleden… Meer >